Wersja polskaEnglish version

TIS-PL - Francja

Francja

Francuski system poboru myta nosi nazwę TIS-PL. Jest to skrót od "télépéage" (dosł. "opłata na odległość"). TIS-PL działa od 2007 r. i obejmuje około 11 tys. km autostrad i dróg ekspresowych.

Jak działa system?

Sieć dróg we Francji została zbudowana w oparciu o model partnerstwa publiczno –prywatnego. Drogi są zazwyczaj zarządzane przez koncesjonariuszy, czyli prywatnych operatorów, którym państwo francuskie przyznało na to koncesję. Aktualnie francuskimi drogami zarządza 13 koncesjonariuszy.

System TIS-PL wykorzystuje technologię mikrofali (DSRC). Składają się na niego dwa elementy: bramka poboru opłat i urządzenie pokładowe. Urządzenie komunikuje się z bramką, a opłata drogowa pobierana jest automatycznie w momencie przejazdu pod nią. 

Na francuskich autostradach znajdziemy specjalne pasy przejazdu dla cięższych pojazdów, wyposażonych w urządzenie pokładowe. Pasy te są bezpostojowe. Szlaban otworzy się, gdy tylko urządzenie pobierze opłatę.

Instalacja urządzenia pokładowego jest obowiązkowa, nie ma jednak wymogu rejestrowania go ani podpisywania umowy. Urządzenie należy nakleić na przednią szybę pojazdu. Po uruchomieniu jest ono gotowe do naliczania opłat. Można je wypożyczyć za kaucją w punktach poboru opłat.

Urządzenia pokładowe systemu TIS-PL zawierają informacje, które umożliwiają identyfikację pojazdu w punkcie poboru opłat:

  • numer klienta
  • numer urządzenia
  • informacje dotyczące umowy 
  • informacje dotyczące pojazdu (numer rejestracyjny, norma Euro, dane techniczne pojazdu). 

Należy pamiętać, że: 

  • w przypadku jakiejkolwiek zmiany danych pojazdu (np. numer rejestracyjny, norma euro, klasa pojazdu)  należy niezwłocznie wymienić  działające w nim urządzenie pokładowe
  • urządzenie pokładowe  jest przypisane w systemie do konkretnego pojazdu. Jego użycie przez inny samochód nie jest możliwe.

Jakie pojazdy są objęte opłatami?

Opłata drogowa obejmuje samochody ciężarowe oraz autobusy o masie powyżej 3,5 tony.

Za które drogi trzeba zapłacić?

Opłata obowiązuje na trasach zarządzanych przez koncesjonariuszy. Część dróg, które wchodzą w skład zarządzanej przez państwo sieci, jest bezpłatna. Są one zazwyczaj wyraźnie oznaczone.

Należy pamiętać, że - w zależności od zasad przyjętych przez koncesjonariusza danej drogi - pojazdy mogą na niej pozostać maksymalnie od 24 do 48 godzin.

Maksymalnie 24 godziny można przebywać na drogach administrowanych przez:

  • Adelac
  • Alienor
  • AREA
  • ASF
  • ESCOTA
  • SANEF
  • SAPN
  • SFTRF

Maksymalnie 48 godzin można przebywać na drogach administrowanych przez:

  • ALIS
  • APRR
  • ATMB
  • COFIROUTE

Na drogach administrowanych przez Alicorne nie ma żadnych ograniczeń czasowych.

Pełna lista francuskich płatnych dróg znajduje się tutaj.

Tutaj można natomiast znaleźć listę dróg z podziałem na stawki opłat w zależności od klasy pojazdu.

Jak kwalifikuje się pojazdy?

TIS-PL obejmuje pojazdy klasy 3 i 4. Klasy zależne są od liczby osi, wysokości pojazdu oraz jego ciężaru.

Na francuskich drogach funkcjonują dodatkowe pasy ruchu, przeznaczone wyłącznie dla pojazdów klasy 4. Pas taki znajduje się po prawej stronie punktu poboru myta i oznaczony jest pomarańczowym sześciokątem, ze znakiem samochodu ciężarowego albo z nazwą „Klasa 4”. Przejazd tym pasem skutkuje naliczeniem opłaty przypisanej dla pojazdów klasy 4 – niezależnie od rzeczywistej klasy naszego pojazdu. 

Tabela zawierająca szczegółową kwalifikację pojazdów znajduje się tutaj.

Jak płacić?

Opłaty za przejazd można regulować w trybie pre-paid (manualnym) i post-paid (automatycznym).

Pre-paid

Polega na regulowaniu należności przed przejazdem przez bramkę. Przewoźnicy mają do wyboru trzy środki płatności:

  • kartę paliwową (np. DKV)
  • kartę kredytową
  • gotówkę.

Uwaga: w przypadku płatności pre-paid nie ma możliwości skorzystania z rabatów na przejazdy drogami, które operatorzy autostrad francuskich oferują w ramach automatycznego poboru myta.

Post-paid

Tryb ten jest szczególnie polecany przewoźnikom często podróżującym po Francji. Dzięki tej formie płatności kierowca nie musi stać w kolejce do bramki, a zatem:

  • oszczędza czas i pieniądze,
  • uzyskuje dostęp do bezpostojowego pasa ruchu przy bramkach autostrad,
  • bezgotówkowo rozlicza opłaty, przejmując w ten sposób kontrolę nad kosztami ponoszonymi w trasie.

Nie bez znaczenia pozostaje też system rabatowy. Rabaty określane są odgórnie i zależą od ustaleń państwa z koncesjonariuszem. We Francji sięgają one nawet 13%.

Tryb post-paid wymaga rejestracji w systemie TIS-PL. Rejestrację prowadzi czterech operatorów, m.in. DKV. Przewoźnicy mogą zgłaszać się do nich celem zawarcia umowy. Będzie ona zawierała szczegóły dotyczące terminów i sposobów płatności, dodatkowych usług itp.

Tutaj znajdują się: