Wersja polskaEnglish version

Via-T Hiszpanii

Hiszpański system poboru myta nosi nazwę VIA-T (skrót od Via de Telepeaje). Działa on od 2003 r. i obejmuje ponad 3 tysiące km autostrad. Warto dodać, że to zaledwie około 23 proc. całej sieci dróg szybkiego ruchu. Ich łączna długość sięga 15 tysięcy km. Hiszpania jest więc krajem, w którym sieć tras szybkiego ruchu jest największa w Europie.

Jak działa system?

Sieć dróg w Hiszpanii została zbudowana w oparciu o model partnerstwa publiczno –prywatnego. Drogi są zarządzane przez koncesjonariuszy, czyli prywatnych operatorów, którym państwo przyznało na to koncesję. Aktualnie hiszpańskimi drogami zarządza 32 koncesjonariuszy.

System VIA-T wykorzystuje technologię mikrofali (DSRC). Składają się na niego dwa elementy: bramka poboru opłat i urządzenie pokładowe. Urządzenie komunikuje się z bramką, a opłata drogowa pobierana jest automatycznie w momencie przejazdu pod nią.

Jakie pojazdy są objęte opłatami?

Opłata drogowa obejmuje samochody ciężarowe oraz autobusy o masie powyżej 3,5 tony.

Za które drogi trzeba zapłacić?

Drogi w Hiszpanii są podzielone na kilka rodzajów. Oto ich oznaczenia:

  • A - autostrady bezpłatne
  • AP - autostrady płatne
  • N - drogi krajowe i ruchu szybkiego (autovias)
  • C - drogi regionalne

Opłata obowiązuje za przejazd po oznaczonych autostradach oraz mostach.

Pełna lista hiszpańskich płatnych dróg znajduje się tutaj.

Jak płacić?

Opłaty za przejazd można regulować w trybie pre-paid (manualnym) i post-paid (automatycznym).

Pre-paid

Płatność w trybie pre-paid uiszcza się w punkcie poboru opłat lub przy wyjeździe z autostrady, przed przejazdem przez bramkę. Po zapłaceniu należy pobrać potwierdzenie opłaty za przejazd poprzez naciśnięcie odpowiedniego przycisku w automacie. Warto pamiętać, że do bramek często ustawia się kolejka pojazdów.

Przewoźnicy mają do wyboru trzy środki płatności: 

  • kartę paliwową (np. DKV), 
  • kartę kredytową,
  • gotówkę.

Warto wiedzieć, że:

  • zdarza się, że opłata za przejazd jest stała - bez względu na pokonaną odległość,
  • karty kredytowe wydawane przez polskie banki często nie są akceptowane w Hiszpanii.

Post-paid

Tryb post-paid jest szczególnie polecany przewoźnikom często podróżującym po Hiszpanii. Dzięki tej formie płatności kierowca nie musi stać w kolejce do bramki. Wjazd i wyjazd są rejestrowane automatycznie. Dzięki temu przewoźnik:

  • oszczędza czas i pieniądze
  • uzyskuje dostęp do bezpostojowego pasa ruchu przy bramkach autostrad
  • bezgotówkowo rozlicza opłaty, przejmując w ten sposób kontrolę nad kosztami ponoszonymi w trasie

Nie bez znaczenia pozostaje też system rabatowy – dzięki płatnościom w trybie post-paid można zaoszczędzić nawet do 50 proc. kosztów przejazdu.

Warto pamiętać, że na niektórych autostradach opłaty są zróżnicowane, w zależności od sezonu czy pory dnia (wyższe opłaty w godzinach szczytu).

Przeczytaj więcej: